Bijna vanaf zijn aanstelling in 2019 plonsde dominee Koetsveld direct het coronatijdperk in. Op dat moment vond er iets bijzonders plaats: de ‘kerkstreams’ werden geboren. Voor het eerst in de kerkgeschiedenis presenteerden kerken zich letterlijk, in real time, zo goed en zo kwaad als dat aanvankelijk ging via livestreams, van binnen naar buiten.

Wereldwijd kon men om de hoek, in elke straat, bij elke bushalte op de telefoon meekijken. Een venster werd geopend en we zagen wat zich daarbinnen afspeelde, in woord, gebaar en muziek. In feite is dit gefilmde portret een voortzetting van deze streams. Een kerk kan zich nu op meerdere fronten tegelijk presenteren. Verslag doen, iets uitleggen, iemands portret filmen. De kerkvolkeren hebben nu  eigen kanalen.

The making of’ het online portret van Herman Koetsveld was voor ons als twee kerkgangers een tijd van plezier, of van concentratie, tussen de soms zo aanstekelijke lachsalvo’s van Herman Koetsveld. We schiepen welbehagen in onze dominee en zijn vicaris en probeerden dat zo goed mogelijk in beeld te brengen. Bijkomend voordeel: we staken in het filmproces nogal wat dingen op.

Herman Koetsveld in de Westerkerk in Amsterdam© Westerkerk (YT)

Wat is de les van Schuinesloot? En: wat is het wonder van de vrijdag? Onze documentaire geeft een inkijkje in het reilen en zeilen van de Westerkerk in Amsterdam en het dagelijkse werk van de predikant: indringend, verdiepend, verrassend en persoonlijk.

In de documentaire is te zien hoe Herman Koetsveld zijn werk voorbereidt, wat hij belangrijk vindt en wat hij organiseert. En legt hij uit wat de les van Schuinesloot is en het wonder van de vrijdag. Daarnaast wordt hij geïnterviewd door collega en vicaris Cristina Pumplun over de toekomst van de kerk.

In een persoonlijke reactie beschreef iemand de indruk die het portret bij haar achterliet: “Sowieso is het mooi om te zien hoe de dominee vertrouwen in het ambt uitstraalt, dicht bij de mensen en dichtbij de Bijbel. Hij houdt van taal en kan complexe zaken in soms op het oog eenvoudige, maar diepgaande woorden naar voren brengen. Niet dwingend, maar uitnodigend. Plezier in je werk als dominee. Het is een hele uitdaging om te midden van de andere kerken een eigen en open ‘profiel’ te houden, maar dat lukt de Westerkerk heel goed lijkt me.”

Bekijk het portret van Herman Koetsveld hieronder of op het YouTube kanaal van de Westerkerk.

Het online portret van Herman Koetsveld is een coproductie van Gemma Crijns en Jeroen Hoogenboom.

Maak meer verhalen mogelijk met een donatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.