Iemand een anonieme christen noemen, is dat niet een beetje inhalig? En ben ik als christen dan ook een anonieme boeddhist?, zo vraagt Annemarie Scheerboom zich af. Waar het om gaat: ondanks alle verschillen en een eigen identiteit kun je je toch diep verwant voelen met anders- en niet-gelovigen.

Door Annemarie Scheerboom

In mijn vorige column (Hoeveel wegen leiden naar Rome?) heb ik anders- en niet-gelovigen van goede wil binnen mijn katholieke visie geplaatst. Ik concludeerde dat deze mensen fundamenteel gezien best veel overeenkomsten vertonen met hoe je levenshouding eruit ziet als je leeft vanuit het katholicisme. Dat inzicht vertoont overeenkomsten met de beroemde uitspraak van Karl Rahner indertijd over de ‘anonieme christen’ (oprechte mensen van goede wil, maar zonder christelijk geloof, noemde hij anonieme christenen). Een vraag aan Rahner is dan wel of hij aanvaart om zelf anonieme boeddhist genoemd te worden.

Mensen van goede wil onder de ‘anonieme christenen’ scharen  kan ook weerstand oproepen bij deze anders- of niet-gelovigen. Alsof hun houding van liefde, zonder dat zij dat zelf beseffen, te danken zou zijn aan het christelijke geloof. Alsof ik daarmee mensen met een mooie levenshouding gebruik om het katholicisme te promoten. Dit is natuurlijk niet mijn bedoeling. Wat ik wel wil zeggen en ook belangrijk vind, is dat vanuit mijn katholieke gezichtspunt anders- en niet-gelovigen fundamenteel gezien helemaal niet zo verschillend hoeven zijn.

Zelf heb ik mij afgevraagd of ik het zou aanvaarden als anderen mij een anonieme boeddhist zouden noemen. Mijn antwoord daarop is dat het mij niet uitmaakt om zo genoemd te worden, maar dat ik denk dat een dergelijke beschrijving niet accuraat genoeg zou zijn. Ik zal in mijn levenshouding zeker wel in bepaalde opzichten lijken op een boeddhist, maar de grootste overeenkomst heb ik toch met het katholicisme. Ik noem mezelf daarom simpelweg een katholiek. En in die benaming ligt vervat dat ik mij - tot op zekere hoogte - ook moslim, boeddhist, jood, enzovoort noem.

Jezus zelf zei: ‘Bemin je vijand.’ Liefde tonen dus, ook aan de mensen waar wij het niet mee eens zijn. Een christentheoloog stelde voor: erken Mohammed als een belangrijke profeet.

Maak meer verhalen mogelijk met een donatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.