Regisseur: Maura Delpero
Te zien: in filmhuizen/bioscopen sinds begin augustus
Score: ★★★★
Maternal toont een wereld waarin twee vormen van moederschap – de alleenstaande moeder en de heilige moeder – botsen. De film speelt zich af in een religieus opvanghuis voor jonge alleenstaande moeders in Buenos Aires en volgt drie vrouwen: zuster Paola, een Italiaanse non, Luciana, een tienermoeder en Fatima, een andere tienermoeder met een jonge zoon, die zwanger is.
Alle drie worstelen ze op hun eigen manier met de implicaties van het moederschap. De gestroomlijnde witte habijten van de nonnen contrasteren met de felle kleuren, de korte rokjes en de strakke kleding van de tienermoeders. Voor de nonnen is het moederschap vooral een handleiding voor moederlijke zuiverheid, aspiratie en reproductieve heiligheid. Maar voor de jonge vrouwen die ze opvangen is het moederschap slechts een pragmatische handleiding om te overleven. De nonnen kunnen de realiteit van de jonge vrouwen op het gebied van seks, geboorte en opvoeding niet begrijpen.
Door dit onbegrip ontstaat er een strijd om de kinderen. Maternal werkt op meerdere niveaus door de complexiteit van zorg en liefde te laten zien. De film speelt met religieuze symboliek en met thema's als verleiding en vrijheid zonder een hard oordeel te vellen.
Regisseurs: Aleem Khan
Te zien: in bioscopen/filmhuizen
Score: ★★★★
De film After Love is een intrigerend portret van begin zestiger Mary Hussain. Ooit bekeerde Mary zich tot de islam om met haar grote liefde te kunnen trouwen. Jarenlang leidt ze met deze liefde, de Pakistaanse veerbootkapitein Ahmed, een tevreden bestaan aan de Britse kust. Maar dan gebeurt er iets afschuwelijks: Ahmed wordt plotseling getroffen door een dodelijke hartaanval. De schok is groot als ze na de begrafenis bij het zoeken door zijn spullen een foto vindt van een haar onbekende vrouw, Genevieve genaamd. Mary besluit om deze vrouw op te zoeken. Haar man blijkt er een compleet dubbelleven op na te hebben gehouden.
After Love heeft iets van een thriller, maar is ook een intrigerend portret van twee contrasterende vrouwenlevens, onverwacht verlies en een huwelijk op basis van culturele assimilatie. De film werd door een andere recensent een ‘klein pareltje’ genoemd. Daar ben ik het volledig mee eens. De film kreeg terecht meerdere prijzen en hoofdrolspeelster Joanna Scanlan – bekend van vele Britse tv-series (Getting On, The Thick of It) – kreeg een BAFTA Award voor Beste vrouwelijke hoofdrol. De film werd uitgeroepen tot Beste Britse film van 2021.